Tinden i Hemsedal 2. mai 2015

Tinden i Hemsedal

Tinden i Hemsedal. Tre forventningsfulle piloter – Øyvind, Sondre og Inger. Dagen ser unektelig lovende ut!

Mitt første møte med Hemsedal for mitt vedkommende. En stor andel av OPKs piloter gjennom årene er klekket ut her oppe. Skal man forstå OPK-kulturen, må man jo ha vært en helg på det legendariske klubbhuset Vangen. Det er ganske utrolig at jeg har klart å unngå å fly i dette nydelige området så lenge.
Det var langhelg, og planene var i utgangspunktet tilsvarende vidløftige – alt fra Algodonales, Annecy, Løkken og Voss. Til slutt ble målet distanseforsøk fra Liagardane med overnatting på Vangen først for å få en tidlig start. Men da morgenen opprant var både vær og varsler annerledes enn vi hadde lagt til grunn (mye nordavind i fjellet med fare for bakvind og overutvikling på Liagardane). Derfor ble det bråbestemt over frokosten at vi heller skulle gå for det sikre i dag – nyte lokalflyving fra Tinden med luksuriøs skiheislogistikk.
Det var først nå jeg forsto hvor perfekt Hemsedal er på mange måter. Kun tre timers kjøring fra Oslo. Mange enkle startsteder i et inntagende alpint landskap og en bred, flat dal med mange gode jorder å lande på. Billig, sentral overnatting. Parkering og en raus landing rett ved skiheisen. En usedvanlig imøtekommende betjening. Jeg hadde selvsagt ikke skikort, men fikk låne et gratis. Heismannskapet kom oss i møte med utskrift av værmeldingen fra Yr, og ringte uoppfordret til toppen for å sjekke vindforholdene for oss. Å senke heisfarten ved av- og påstigning med PG-sekk var en selvfølge. Her er det ikke bare akseptert å komme med PG i skianlegget, det er populært! På toppen fikk vi følge av en svært erfaren lokalpilot som mer enn gjerne fortalte oss om flystedets hemmeligheter. De ga oss helt klart mye flytid ekstra i dag.
Tinden-starten er flat og åpen, og ligger rett ved heisen. Den er startbar på alt av vestlige vindretninger.
I dag så vi antydninger til Cu-er allerede kl. 10, samt bora-vind nede i dalen. Det gjorde oss litt skeptiske. Over de snødekte viddene var det stabilt og solrikt uansett hvor mye det grodde nede i dalen. Vi lå derfor akkurat på grensen mellom for mye og for lite flyvær. Det skapte muligheter.

Tinden i Hemsedal

Tinden i Hemsedal – utsikt vestover. Sondre og Inger rigger.

Første tur forventet vi ikke mer enn å skli ned, men med heisen gående var bare å prøve seg. Super-enkle startforhold. 1-2 laminære sekundmetre rett inn, og ingen hindringer. Fikk god fart medvinds i boraen ut mot dalen. Her var det fullstendig fritt for løft, men jeg kunne snart se Sondre som hang lavt foran en liten kolle nede i dalen (Hollekolten, aka «Arildknatten»). Det så uvirkelig ut, det var jo tidlig på dagen og nesten ingen vind. Men Hollekolten står som en stein i en elv med rennende kaldluft som skaper et lite løft på vestsiden. Her løsnet det av og til litt termikk som vi etter litt strev klarte å følge helt opp. Vi moret oss opp og ned i dette området, og gjorde et utfall mot Skogshorn. Snudde raskt pga. lite løft og mye skyer i den retningen. Det var veldig kaldt i høyden, drikkevannet mitt frøs.
Det grodde godt på himmelen, og små snøbyger slapp her og der. Ble litt avventende til skyutviklingen, og gjorde et forsøk mot den solbelyste delen av dalen, tilbake over skibakken. Jeg tok en sving innom den bare fjelltoppen rett nord for starten, men jeg fant ikke noe løft den veien. Det var fortsatt veldig stabilt over de snødekte flatene. Isteden ble den en enkel topplanding på Tinden med stor stemning og matpakke i sola. Jeg var allerede fornøyd med hva vi hadde fått ut av dagen, og mer skulle det bli.

Flight statistics
Date                 2015-05-02
Start/finish         09:21:10 - 10:23:07
Duration             1 : 01 : 57
Max./min. height     1924 / 821 m
Max. mean/top speed  48 km/h / 52 km/h
Max/min climb rate   2.60 / -2.67 m/s over 60s
Total distance       36.58 km
Totten i Hemsedal

Totten i Hemsedal. Kaldt i skybas i dag – vi målte minus 12 C, og drikkevannet frøs i Camelbacken.

Nesten halvannen time senere tok jeg av igjen. Litt mer trøkk på start nå, men fortsatt lite. Skyene hadde kanskje dempet seg noe. Gled ut samme vei, ned mot Hollekolten, men fant nå løft allerede over lodge´n. Skrudde meg kjapt opp her, og fikk god høyde. Moro å skru ordentlig termikk, men møtte etter hvert mye skyer, noen snøbyger og litt knapt med løft. Benyttet høyden til en ny topplanding.

Flight statistics
Date                 2015-05-02
Start/finish         11:44:58 - 12:09:44
Duration             0 : 24 : 46
Max./min. height     1760 / 975 m
Max. mean/top speed  53 km/h / 57 km/h
Max/min climb rate   2.62 / -2.55 m/s over 60s
Total distance       14.77 km
Tinden i Hemsedal.

Tinden i Hemsedal. Øyvind tar av.

Kun 9 minutter senere tok jeg av for tredje gang. Fant løft på samme sted som forrige tur. Fikk god høyde og prøvde jeg meg på et utfall over Totten. Krysset over toppen, passerte avsatsen på baksiden hvor det er et stup som lå solvendt. Der var det stort sett bare synk, og jeg gjorde vendereis tilbake mot vår etter hvert trøstige Hollekolten (hvorfor heter den ikke Holtekollen?).
Tilbake langs dalkanten var det enda mer synk. Det rant kald luft ned langs fjellet. Passerte knaus og fjellkammer temmelig nært, det var egentlig en veldig artig ferd. Var litt usikker på om jeg ville nå frem til kolten, og det var faktisk bare så vidt. Jeg fant imidlertid ikke så mye løft, men mer snø. Været var i det store og hele ganske merkelig. Blå himmel over fjellet, mye skyer og stadige snøbyger sørover ute i dalen. Det var utelukket å fly den veien. Innså at vi hadde valgt riktig sted i dag. Nede rundt Gol var det veldig grått. Jeg måtte lande på hovedlandingen nedenfor parkering og resepsjon. Like etter kom alle de andre dalende pga. nedbøren. (Den ga seg fort.) Dro opp igjen for en siste tur før heisen stengte for dagen.

Flight statistics
Date                 2015-05-02
Start/finish         12:18:00 - 12:53:31
Duration             0 : 35 : 31
Max./min. height     1931 / 636 m
Max. mean/top speed  54 km/h / 57 km/h
Max/min climb rate   2.53 / -2.63 m/s over 60s
Total distance       21.34 km
Nær Hydnefossen i Hemsedal.

Nær Hydnefossen i Hemsedal. På vei sørover mot Gol.

Det var litt mer startvind nå, men vi forventet egentlig at dagen snart tok slutt. Fikk litt mer høyde etter take-off, og gled med god klaring over de nærmeste kollene i skibakken. Fant løft på samme sted som sist, over lodge´n. Overraskende over at det fortsatt var godt løft. Sondre foreslo å dra nedover dalen en tur, og Øyvind og jeg var ikke vonde å be. Vi la oss langs fjellet og passerte Totten – fortsatt uten å finne et fnugg av løft – men hadde mer hell ute i dalen. Satte kursen sørover. Vi fant to bobler til, men de var svakere. Vi kunne skimte Gol, og det var betagende utsikt innover platået i vest. Glaserte fjell så langt man kunne se, og var det Hallingskarvet jeg skimtet der borte?

Hemsedal sørover mot Gol

Hemsedal sørover mot Gol

Det var stille i varioen en stund, det virket som om turen nærmet seg slutten, men jeg var heldig. Stoppet og sirklet i en driftboble på en halv sekundmeter. Dalvinden var svak, men den var der, og drev meg rolig nedover dalen mens jeg vant litt høyde. Var sikker på å nå Gol. Pratet med Inger på radioen. Hun var allerede på vei etter med bil for å plukke oss opp – snakk om perfekt opplegg!
Bobla begynte å ta seg opp, jeg passerte kollen med antenna i 1900 meter. Det var helt overskyet over Gol, men det løftet litt likevel. Jeg kom over Flatdalsåsen der dalen svinger sørover, og jeg dreide over til østsiden. Fikk fin medvind, og her gikk det radig unna, dog uten særlig løft. De andre var så snille å følge etter meg hele veien. Landet på vestsiden elva, og jeg tok bakken på et fint jorde rett ved Smedsgården Pensjonat. 20 sekunder senere kom de andre kjørende – for en dag! Vi spanderte på oss kinamat i Gol. Det passet usedvanlig bra, for den restauranten drives av Kinas første romfarer (taikonaut). Tro det eller ei.
(Update: Ble gjort oppmerksom på at dette faktisk ble flystedsrekord fra Tinden! Min første, og den var billig!)

Landing ved Smedsgården Pensjonat.

Landing ved Smedsgården Pensjonat. Sondre, Inger og Øyvind var så snille å hente meg.

Flight statistics
Date                 2015-05-02
Start/finish         14:12:30 - 16:20:17
Duration             2 : 07 : 47
Max./min. height     1954 / 176 m
Max. mean/top speed  57 km/h / 62 km/h
Max/min climb rate   3.37 / -2.83 m/s over 60s
Total distance       84.18 km

Tracklog
Tracklog