Sundvollen 1. april 2013

Fantastiske forhold på Sundvollen 2. påskedag.

Fantastiske forhold på Sundvollen 2. påskedag.

Omsider kom den – Sundvollen-turen jeg har hatt på ønskelista mi i flere år. Sundvollen så inntagende ut; skarp sol fra knallblå himmel og mange hyggelige flyfolk. Oppe på HG-starten hadde omtrent hele HG-Norge samlet seg. Men Sundvollen er svikefull, og byr oftest på skliturer og skuffelser. Dagen begynte sånn sett tradisjonelt med bakvind som gikk så over til vindstille med et svakt pust inn en gang i blant. Jeg var nesten på vei til å gi opp, ta en sklitur og gli inn i køen blant ferdigferierte påsketurister. Men etter hvert fikk jeg hyggelig selskap, blant annet av Inger og andre Bassano-turister, og da gikk trøkkingen lettere. Og denne gangen lønte det seg å vente. En av de mer erfarne i trøkkelaget sa det kom til å løsne klokka fjorten. Og sannelig – femten minutter over gikk den jevne strømmen av sklitur-vinger over til fargerik pynt over hodene på oss. Perfekte startforhold, og etter noen legg foran start var det bare å gi seg i kast med en festlig tur bortover åskammen. Vinden var mest nordlig, det gikk langsomt den veien. Jeg forsøkte å tråkke speed, men knuten gikk opp umiddelbart og jeg måtte klare meg med trimspeed resten av turen. Ble etter hvert tatt igjen av Ingrid i sin fjonge Mentor 3. Stadig fikk vi snuse på frisk vårtermikk. Borte ved Gyrihaugen ble det servert anstendige saker, og det var bare å hoie høyt og henge på opp til TMA-en – igjen og igjen. Moro å holde på slik i godt selskap med PG-er og HG-er på alle kanter. Etter hvert roet det seg litt, og vi fikk silkehang. Etter drøye tre timer var det på tide å lande. Inger tipset oss gjenværende om turbulens ved skolen. Da var det godt å ha milevis med tjukk is å lande på. Det er tre valg jeg er glad for i dag: At jeg dro, at jeg ventet, at jeg byttet til tjukke hansker før jeg tok av. Det var hyggelig å dele dagen med så mange piloter. Jeg så for meg en evig lang startkø. Men nei, sjelden har jeg sett mer effektiv trafikkavvikling enn i dag.

Tracklog

Flight statistics
Date                 2013-04-01
Start/finish         12:28:53 - 15:40:26
Duration             3 : 11 : 33
Max./min. height     940 / 79 m
Max. mean/top speed  52 km/h / 60 km/h
Max/min climb rate   1.73 / -1.28 m/s over 60s
Total distance       63.96 km

kart