Stokkelia – Rollag 27. april 2014 (70 km / 79 km)

Tracklog Stokkelia-Rollag 27. april 2014

Stokkelia-Rollag 27042014

Skollenborg rett frem, Kongsberg med skibakkene, og Darbu i høyre bildekant.

Fra Stokkelia via Grøtterud til Rollag! Forventningene til dagen var en lokal termikktur med enkel hjemreise. Jeg endte opp med ny pers og en eventyrlig tur opp langs Numedalslågen.

Turen fikk en trang fødsel. Jeg var nesten på vei til å pakke ned pga. enorm startkø og nesten vindstille på start. Men etter mye venting kom jeg meg ut – i stille luft og skygge – uten store forhåpninger.

Etter spennende manøvrering lavt over trærne (der veien svinger) løsnet det noe med kraft i. Jeg kunne etter hvert sette kursen mot Grøtterud hvor jeg på ny fant en energisk boble omtrent ved tjernet der luftsportsboksen begynner. Herfra kunne jeg fly under store cumuluser et godt stykke oppover dalen. Ved golfbanen fant jeg nok en hissig boble (måtte trekke ører). Det ble lett å komme seg forbi Kongsberg.

Stokkelia-Rollag 27042014

25 km. Passerer Kongsberg i god høyde. Turen endte forbi Blefjell som man ser i horisonten (med snø på).

Kraftig løft over Sulusåsen nord for byen (trakk atter ører). Måtte styre ut i dalen for å unngå skysuget. Fikk god høyde, suste forbi Lampeland, og kuttet svingen og fortsette direkte mot Flesberg.

Passert Kongsberg. I skybas før Lampeland.

Stokkelia-Rollag 27042014

40 km. Ut av skybas i 2500 m – Lampeland rett frem. Snødekte Blefjell til venstre.

Oppdaget to vinger som skrudde under en stor sky noen kilometer lenger fremme. De var kommet seg nesten til skybas da jeg ankom (lavt nå), men de forsvant, og jeg så dem ikke igjen. Jeg måtte for første gang peke meg ut en mulig landing, men fant svake puff som jeg så vidt klarte å klamre meg fast til. Det gikk etter hvert stødig oppover. Et seilfly kom glidende og tanket høyde under samme sky.

Stokkelia - Rollag 27042014

Lavere nå – ikke opplagt å komme mye lenger. Passert Lampeland, Flesberg rett frem.

Stokkelia-Rollag27042014

47 km. 2400 meter. Fant nytt løft, og setter kursen mot Fleksåsen til høyre i dalen. Færre skyer. Det blir ikke fullt så lett herfra.

53 km. Etter mye strev kom jeg meg opp igjen i daff termikk over Fleksåsen. Har kommet meg på høyde med Blefjell. Skyene er flatere, ikke mye mer å hente.

Det var blått videre oppover dalen, men jeg hadde god høyde og siktet på Fleksåsen (fortsatt med litt snø på). Var egentlig veldig fornøyd med turen på dette tidspunktet. Etter et langt sklistrekk kom jeg frem, og tross lite skyer og lav sol fant jeg løft her også. Det var få skyer innen rekkevidde, og jeg skrudde tålmodig på det jeg fant. Hadde sett meg ut landinger, men høyden var god nok til at jeg kunne flytte blikket lenger oppover i dalen.

Jeg siktet meg inn på en åker (Ulvik gård med en svær høyspent over) ved en bratt ås (Vrågå) hvor bart fjell varmet seg i kveldssola. Kom lavt inn her, men ble reddet av løft langs fjellkanten, og over toppen fikk jeg fin høyde. En vinge kom glidende mot meg fra øst (imponerende å krysse her over all den skogen!), som skrudde og forsvant oppover dalen.

Stokkelia-Rollag 27042014

62 km. Fant prima termikk ved Vrågå (Ulvik gård). Flott utsikt til Gaustatoppen og Brattefjell.

Over Vrågå – utsikt mot Norefjell.

Nå var det redusert synk ute i dalen. Måtte stadig peke ut nytt landingsjorde, men turte ikke å legge meg inn langs åssidene. (Det var nok en feilvurdering som kostet meg kilometre.)

Stokkelia-Rollag 27042014

68 km. Nådd frem til Rollag. Gaustatoppen i horisonten. Landet ved elva i høyre bildekant (70 km åpen distanse, 79 km i 5 punktsdistanse).

Rett over elva fant jeg overraskende litt daltermikk. Jeg vant litt på det, men klokka var seks, og jeg hadde allerede bestemt meg for å lande i dette området. Fikk kjenne motvind for første gang på turen, det hadde ellers vært nesten vindstille. Fant et svært, åpent jorde der dalen svinger nordvest, og fikk en enkel landing langs elva i lav sol. Jeg ble stående og glane en stund. Ny rekord og helt overraskende en fantastisk tur. En herlig følelse!

Landing langs elva ved Vårviken 4 km nord for Rollag.

Jeg må innrømme at jeg den siste delen av turen begynte å bekymre meg for hvordan jeg skulle komme meg tilbake. Kona sjekket bussruter for meg pr. telefon, men jeg måtte avskrive 1930-bussen fra Rollag til Kongsberg. En ting var å komme seg til Kongsberg, men videre derfra var en større utfordring. Å haike i mørket er håpløst. Jeg trengte skikkelig flaks. Etter noen minutters haiking fikk jeg skyss med en veldig raus kar – Ole Kristoffer. Han skulle til Notodden via Kongsberg, men tok en durabelig omvei og kjørte meg helt opp til bilen på Stokkelia. Gjett om jeg var takknemlig!