Solbergåsen – Krødern 24. august 2013 (49 km)

Solbergåsen - Krødern 24082013

Blaafarveverket og Sigdal

Det ble en litt forvirrende opptakt til en av mine mest engasjerende flyturer. Jeg var usikker på hvor bra dagen ville bli, og endte nesten opp på Egge, men kom på bedre tanker og møtte Sondre på Solbergåsen i stedet. Her fikk vi sitte på opp med en hyggelig polsk pilot.
Forholdene varierte innledningsvis, og stundom var det trangt om plassen over start. Jeg drøyde take-off. En stor sky dempet festen en stund. Da den forsvant var det på tide å komme seg i lufta, og like etter løsnet en boble på størrelse med Ekebergsletta rett til høyre for start. Alle som var i nærheten fikk en enkel tur til 1500 meter.

Rett medvinds i retning Knive lå en svær, lubben blondine og ventet – lys over, mørk under – rett og slett uimotståelig. Ved nærmere øyesyn viste hun seg å være vel forbi klimakteriet, og det var lite å hente under henne. Men jeg fant en driftboble i 1300 meter, drev ufortrødent i riktig retning og traff igjen Sondre over Knive. Her kom vi oss omsider i skybas og etter forvirring om lokalgeografi og himmelretninger la vi på vei mot Sigdal. Vi var på tur! (Her må jeg legge til at jeg ble jeg ganske imponert over Sondre. Han skulle i 50-årslag senere den dagen, men la altså trøstig i vei ut i det ukjente og demonstrerte at han var en mann med orden på prioriteringene.)

Strekningen over Åmodt gikk glatt, vi holdt den gode høyden en stund takket være skysuget. Rutevalget oppover Sigdal ble avgjørende. Vi så at de som la seg over den solfylte sørsiden kom lavt, og valget ble enkelt. Vi fikk nytt løft over Simostranda og gled videre oppover dalen.
Så langt hadde vi stort sett reist som to bortskjemte pappagutter på all inclusive, men nå var det slutt på gratisserveringen – vi måtte brødfø oss selv. Sondre dro over åsen i retning Modum, jeg fortsatte langs åsen uten napp. Jeg var rådvill, siktet mot den fristende Tresåsen ute i dalen, men også der var det dødt. Fortsatte nordover igjen og siktet mot noe blankt svaberg som skinte mellom trærne oppe ved Djupedalstjenn. Jeg hadde ikke så mye høyde igjen. Jeg lå bare 100-200 m over terrenget, og var usikker på om jeg ville nå jordene ute i dalen herfra. Men over svabergene pep varioen for første gang siden Simostranda. Jeg fant etter hvert noe å klamre meg til, og var svært motivert for å mestre denne redningsplanken. Bobla var blass de første rundene, men så løsnet den og jeg kom atter til skybas. Det kan jeg love var en fin følelse – turens høydepunkt – til tross for at jeg måtte ta farvel med følgesvennen Sondre som nettopp hadde landet.

Igjen krevdes et nytt veivalg, men nå mutters alene og i full forvirring. Det var flere landinger på Sigdal-siden av åsen, men bedre skyer på Krøder-siden. Var det Norefjell som flottet seg i lav sol den veien? Så fristende ut, men da måtte jeg krysse åsene først. Trodde det kunne gå sånn akkurat. Siktet mot fine skyer, men fant lite løft under dem. Var lenge usikker på hvor lenge jeg kunne holde kursen over Nattjennåsen mot Glesne, men vingen gled bedre enn jeg regnet med. Styrte mot – og kom meg over – Fyranflaget hvor jeg også trodde det skulle løsne noe. Men her fikk jeg for lite høyde å gå på, og satset heller på å finne et anstendig sted å lande.

Fant et nyslått fôrjorde ved et hus på Råen, rett ved Krøderens bredd. Det løsnet litt termikk her, men det ga ikke annet enn fem minutter mer i loggen. Familien i huset ved tok meg vel i mot. Jeg spurte dem om neste buss til Drammen. «Mandag» sa de. «Javel, da får jeg haike» sa jeg. De trodde ikke så mye på det prosjektet. «Det kan ta hele kvelden. Men kona skal kjøre til Drammen om 40 minutter. Hun skal på kino. Du kan sitte på.» Det var rett og slett ubegripelig flaks. Jeg pakket og ble kjørt helt til bilen min! Der traff jeg igjen Sondre som straks svei gummi for å rekke 50-årslaget.

Vær: Trykk 1024 hPa, 50 % skydekke, temp. 20 C, duggpunkt 6 (40 %), svak sør-sør-øst vind.

Hokksund A og B åpnet til 7000 fot.

Flight statistics
Date                 2013-08-24
Start/finish         12:10:42 - 14:16:54
Duration             2 : 06 : 12
Max./min. height     1796 / 156 m
Max. mean/top speed  56 km/h / 60 km/h
Max/min climb rate   3.03 / -2.52 m/s over 60s
Total distance       83.43 km

Tracklog