Eggekollen 5. august 2012

 

Eggekollen

Første tur med Woody Valley X-Alps GTO som også ble en av de morsommere Eggekollen-turene på lista. 

I anledning PP4 i juni hadde Flyfondet belønnet meg med en ny sele – X-Alps GTO. Lite utløser flylyst som utstyrsforbedringer, og nå opprant dagen hvor finstasen skulle prøves ut. Hva er vel et mer velegnet sted for å teste nytt utstyr enn gode, gamle Egge – flystedenes svar på The Girl Next Door? Atmosfærefysikerne hadde atpåtil lovet både hang og termikk.
Ryktet sa at det ville bli mer livat å fly med liggesele enn den jeg var vant med. Kroppsvinkelen var uvant, og noen justeringer trengs, men jeg fant meg fort til rette. Sete og rygg satt som spøtta på kroppen, og kombinert med det lave opphenget fikk jeg mye bedre kontakt med min gule følgesvenn. Det var en fryd å fly på denne måten! Det eneste jeg ikke kom over ens med var speed-en. Det føltes som å tråkke foten ned i en vase med tråd. Jeg greide å få full speed etter hvert, men det ville tross alt vært bedre å tråkke på en stang enn en tråd du ikke ser eller kjenner.
Forholdene var morsomme og atypiske. Det var lite vind innledningsvis. De som startet tidlig kunne more seg med mye og tagbar termikk helt opp til TMA-en. Så fort sola tittet frem mellom skydottene løftet det over alt. Etter hvert kom vinden, men de som da fristet lykken sørover ble rikelig belønnet med magisk løft over kollene. Jeg fikk en morsom tur ned langs Lierdalen, og kom lenger enn jeg før har kommet. Det løftet uavlatelig fremover, det var unødvendig å skru. Det brukbare luftrommet var rett og slett mye større i dag enn det jeg er vant med på Egge.
Vinden økte slik det var lovet, men fremfarten var god nok der jeg fløy. Det var ingen grunn til å avslutte moroa, men etter hvert trakk det opp til regn. Over landing var det sjøgang. Det er første gang jeg har opplevde å bli løftet opp igjen etter touchdown.
Seilasen kommer høyt opp på lista over de morsommere Egge-turene, og det var god stemning med så mange i lufta. Takk til Torodd for haik og hjelp til å sjekke speed-en!

Flight statistics
Date                 2012-08-05
Start/finish         09:38:21 - 12:36:13
Duration             2 : 57 : 52
Max./min. height     882 / 120 m
Max. mean/top speed  56 km/h / 63 km/h
Max/min climb rate   2.02 / -1.75 m/s over 60s
Total distance       62.33 km

Tracklog