Eggekollen 1. august 2013

Sondre (i grønt) og jeg moret oss med å la vingene kile hverandre i øra. Hyperlaminær luft med andre ord.

Sondre (i grønt) og jeg moret oss med å la vingene kile hverandre i øra. Hyperlaminær luft med andre ord.

Når Yr melder normaltrykk, 3 sekundmeter bakkevind og lettskyet lover det en fin kveld i Lier, og ikke få hadde lagt veien hit. Til og med HG-folket hadde skrapt sammen en håndfull fra sin skrinne flokk, og kunne til og med tilby skyss med maskuline kjøretøyer til langt oppe i skauen. (En bil hadde til og med greid å kjøre helt opp.)
På start blåste det relativt friskt, og det ble ganske underholdende en stund. Det krevde en nennsom hånd å unngå det berømte vertikale selerøsket man ofte får her når vingen passerer vindgradienten. Men i høyden var lufta lettflydd og løfterik.
Å finne nytt løft og se hva man greier å få ut av det er alltid moro, uansett hvor man flyr – på Egge eller i alpene. Kveldens repertoar handlet stort sett om å se hvor langt jeg kunne komme meg fra start uten å bli tvunget til å utelande. I tillegg til det forutsigbare hanget byr Egge også på noen flyktige og ofte svake konvergenslinjer – både frem mot Storsteinsfjell og vestover, inne i sidedalen. Aller mest spennende var det helt inne ved Storkollen hvor lufta er temmelig uforutsigbar og landingene langt unna. Da sola kom lavt ble lufta ultralaminær, og Sondre og jeg moret oss ved å la vingene kile hverandre i øra.
For øvrig kunne det se ut som om Ozone har åpnet lagerutsalg i Lier – jeg kunne telle fire Delta 2-ere hengende rundt kollen.
Moro at så mange flyr på Egge tross den knotete logistikken nå som vinterlandingen som har vært sommerlanding noen år igjen kun er vinterlanding. (De som bor i Lier flyr vel ganske enkelt hjem og lar kona eller naboen kjøre dem tilbake etter bilen.) Det hadde vært interessant å undersøke muligheten for snauhogst langs Eikseterveien slik at vi kan få en trygg landing der vi parkerer bilene. HLSK har vist oss hva som er mulig å få til med et flysted – hvis mange nok orker.

De nye solbrillene er jeg så fornøyd med at  de var verd en "selfie".

Jeg var så fornøyd med de nye solbrillene at jeg dro til med en «selfie».

Til og med et lite smil, der altså.

Til og med lite smil, der altså.

Tracklog.

Flight statistics
Date                 2013-08-01
Start/finish         16:21:16 - 18:37:44
Duration             2 : 16 : 28
Max./min. height     689 / 48 m
Max. mean/top speed  53 km/h / 62 km/h
Max/min climb rate   1.35 / -1.48 m/s over 60s
Total distance       56.37 km