Dokka-Frya 8. mai 2016 – 80 km (94 km 5p)

Omtrent 50 km fra Dokka. I god høyde over Hafjell – Lillehammer og Mjøsa i sør.

Takk til Javier som tok initiativet til å fly fra Dokka. Dagen så ut til å bli ganske bra, men ikke over alt. Det vil si, her var melderne uenige. Sondre hadde tenkt seg til Hvittingfoss, jeg til Hjartdal, men vi var i tvil. I Hjartdal var det HG-NC og masse PG-piloter. Hvittingfoss hadde vi lite tro på som et distanseutgangspunkt. Der tok vi ettertrykkelig feil. Men Dokka så ikke så ille ut, i alle fall ikke håpløst – hverken på XCskies eller NOAA. Hvordan det ville bli lenger nord sjekket vi ikke så nøye.
Vi lot oss ikke friste til oransje termikk til Hjartdal pga. fare for startkø og mye snø i fjellet. Vi la også mye vekt på at vi aldri hadde flydd på Dokka til tross for at det har blitt flydd veldig langt der – senest sist onsdag (178 km til Sälen).

I alt ble vi seks stykker på start. Javier, Arnan, Sondre, David og Erik. Med sørsørvestlig vind planla vi å krysse platået (heiene) nordøstover til Fåberg nord for Lillehammer – et strekk på ca. 45 km – og så fortsette oppover Gudbrandsdalen så langt det gikk. Vi håpet på solgangsbris fra Mjøsa. Javier hadde med papirkart og vi hadde en fin planleggingsøvelse på start før vi tok av. Vi innså at det var lurt å fly konservativt og samlet fordi det vi antageligvis ikke ville ha skyer å fly etter. Det var det enighet om – i alle fall i ordet. Men det er lettere sagt enn gjort. Vi lagret telefonnumre, og studerte sykluser – og heldigvis begynte det å gro små cumulusdotter på himmelen allerede kl. 11-12.

Dokka ligger for øvrig i et fint område innerst i Randsfjorden. Flystedet (Hogner, eller egentlig Haugner krk.) ligger en mil i luftlinje fra Randsfjorden innover i dalen. Elva som renner i dalen heter Etna. Må ikke forveksles med vulkanen.

Omtrent halv ett kom den første kraftige syklusen, og jeg tok tiden. Seks minutter etter kom neste. Vi kunne følge med på cumulusen som grodde bak oss i takt med syklusen. Veldig moro! Det grodde noen små cumuluser rundt om kring, og fordelen med at de var relativt små og kortlivde var at det var tegn på fersk termikk. Det skulle vise seg å være fordelaktig senere.

Det ble dags. Vinden strøk inn fra høyre (vest), mens startåpningen foran oss lå nede til venstre. Litt fiklete. Gled ut over avlastningen og frem til kanten, det sank en del før den. Rett utenfor fant jeg en boble. Jeg kom ganske raskt opp til 2000 meter. Et par av de andre fløy sammen og fant bedre bobler enn meg. De stakk derfor først og ganske raskt. Jeg ville hente litt mer høyde, men fulgte snart etter dem. Det var lurt. For på det tidspunktet så jeg en fin, liten skygate som strakk seg rakt mot Lillehammer. Det var fortsatt disse små, lave Cu-ene, men det var definitivt løft. De lå i ca. 2600 meter. Jeg kunne også skimte A og E av og til der fremme, og dermed kunne jeg se om de hadde løft eller ikke. Dermed var bare å dure av gårde. Jeg kunne flydd enda fortere, men strategien var å ta det jeg fant – spesielt på en blå dag (som ikke var helt blå nå). Jeg stoppet av og til, plukket litt løft, og holdt meg dermed høyt lenge. Skyene og medvinden hjalp til godt på glidetallet. Maksfart over her ble 70 km/t! Holdt enkelt kursen, perfekt vindretning mot Fåberg. Livet var herlig over her – holdt meg over 2000 meter i ca. 40 minutter. Da jeg nærmet meg Gausdal ble det mindre skyer, jeg kom lavere og brukte mer tid på svakere løft. Skimtet de to foran meg over Hunderfossen, og stakk etter. Der fant jeg ganske bra løft, men måtte gjøre et veivalg.

De andre lå ganske høyt over Hafjellbakkene i Øyer rett øst for meg. Men ruta skulle gå rett nordover via Skjønsbergaksla der Øyerstarten ligger. E og A hadde løft der de var, og det var nok det som avgjorde saken, og jeg styrte mot dem. Men de satte også kursen nordover, og jeg svingte dermed rundt og tok dem igjen på innersvingen. Denne manøveren kostet meg tid og verdifull høyde. I dag ville det vært lurere å dra direkte fordi vi snart møtte motvind og synk. Det var helt katastrofe innimellom. Hadde jeg tatt rake vegen ville jeg hatt mer høyde og kommet klar av det som nå fulgte. Jeg kom lavt inn over fjellryggene ved Øyer, og her var det altså turbulent og lite løft. Jeg forberedte meg på at dette ble endestasjonen, men fant omsider en boble. Den var til gjengjeld kraftig og trang. Trodde den skulle bli redningen, men mistet den like fort som den kom. Turbulent og vanskelig leside, men fikk litt mer å gå på. Jeg lette febrilsk igjen, og fant jeg nok en lesideboble. Den var grusom. Sterk og trang, dermed ble det løse ører og stygge utrop fra piloten. Det var et slit og jeg var nå frustrert. Jeg ville gjerne videre, men var ikke forberedt på at det skulle bli så dårlige forhold allerede her. Kjip vindretning. Jeg klarte likevel å holde denne bobla, og etter at jeg kom litt høyrere ble den stor og jevn. Det gikk rolig opp til over 2000 meter igjen.

Ser nordover fra Hafjell. Øyer rett frem – Tretten bak svingen.

På vei opp passerte to jagerfly. Det var i ca. 1500 meters høyde – samme som jeg var i. Et par km unna. Masse bråk, og jeg ble litt usikker på situasjonen. Men de forsvant for godt. Men nå var det enkelt å velge vei videre. Rett oppover langs dalen forbi Tretten. Jeg la meg lenger inn på platået, ganske høyt. Derfor ble jeg belønnet med litt løft på veien. Problemet nå var sidevind. Jeg drev stadig innover fjellet med snø på mens jeg skrudde ganske fine bobler. Det ble stress, men fordelen var at jeg kom meg fint forbi noen kritiske partier – som f.eks. den store kampen (Kartberget) ved Rolla (en stor kløft som ville vært leside). Jeg styrte mot Djupdalskampen og de fine fjellene der. Også her løsnet det bobler, men avdriften ble for stor bakover det nesten helt flate platået. Til slutt måtte jeg avbryte og sette kursen kontant mot platåkanten. Det var fare for trakteffekt i den trange dalen (Tromsa) som går inn ved Fåvang. Jeg kom over kanten akkurat ved Fåvang, og gled over noen åser, men nå så det litt mørkt ut. Pekte meg ut noen jorder like ved den store veikroa der, men fant en veldig fin boble i 500 meters høyde som jeg klamret meg fast til.

Ringebu til venstre. Venabygd rett frem.

Jeg hadde nå passert 70 km fra Dokka, og målet ble selvsagt 80. Jeg regnet med at det ville være lett å få til hvis denne bobla gikk høyt. Det var selvsagt veldig moro å ta en så flott boble rett over dalbunnen. Kom til over 1500 meter før den stoppet. Satte kursen mot Ringebu, og kom greit forbi der, men nå var det mest svakt termisk hang langs skogkledde åser. Det var litt surt å se at avstanden fra Dokka flatet ut og faktisk ble kortere, altså at jeg fløy i en bue.

Rett før Ringebu (ligger til høyre), Elstad camping nede foran hånden min. Kvitfjell midt i bildet.

Håpet på å komme meg over til Frya-fjellet, men da måtte jeg krysse et åpent parti, og her kom jeg ikke høyt nok. Siktet på et jorde mellom Ringebu og Frya, men over dalbunnen løftet det såpass at jeg kunne lande på et jorde ved siden av Frya flyplass. Krysset over rullebanen og landet pent i en del vind. Nå kom faktisk vinden nedover dalen, og jeg hadde nok hatt problemer med å komme mye lenger uansett.

Over Ringebu – utsikt mot Ringebufjellet.

 

Frya flyplass ble endestasjonen denne gang.

Landet på jordet til venstre i trygg avstand fra flyplassen. Markant motvind her.

Jeg hadde ikke tenkt stort på returen heldigvis. Det ville ikke bidratt til å komme lengst mulig, Rakk faktisk ikke å tenke på returen en gang. Før jeg gikk inn for landing kom Håvard inn på frekvensen. Han sto ved Ringebu der Ulrike hadde landet. Hadde startet fra Øyer. De skulle kjøre til Oslo – for en helt utrolig flaks! Men hellet stoppet ikke der. Erik kunne kjøre bilen min hjem fra Dokka. Det ble en lang dag – men for en dag! Det ble flydd veldig langt på hele Østlandet – både personlige rekorder, flystedsrekorder, norsk og nordiske rekorder – fra Hvittingfoss!

Flight statistics
Date                 2016-05-08
Start/finish         11:09:04 - 15:56:00
Duration             4 : 46 : 56
Max./min. height     2581 / 189 m
Max. mean/top speed  66 km/h / 70 km/h
Max/min climb rate   4.07 / -3.15 m/s over 60s
Total distance       173.65 km

Tracklog